מה זה חוק טיבי ולמה קוראים לזה ככה?

חוק טיבי הוא למעשה חוק שירותי תעופה שנחקק על מנת "להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועדה הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם".
החוק מעגן את הזכויות של נוסעים כאשר חברת התעופה - מסיבה כזאת או אחרת שהיתה בשליטתה - ביטלה את הטיסה או המריאה באיחור רב, ובכך שיבשה את התוכניות של הנוסעים (כמו למשל מועדים של טיסות המשך, השכרת רכב, שירותי לינה וכד'), או במקרים בהם החברה שינתה את תנאי הכרטיס או תנאי הטיסה.
החוק נחקק באוגוסט 2012 ונקרא חוק טיבי בגלל שאחד מיוזמי החוק, זה שדחף והביא לחקיקתו הוא חבר הכנסת אחמד טיבי. וצירוף המילים חוק טיבי ביטול טיסה הפך שם נרדף לחוק שירותי תעופה.

 

מתי מגיע החזר כספי במסגרת חוק טיבי?

לפי חוק טיבי, להלן המקרים בהם חברת התעופה צריכות לזכות את הנוסעים בהחזר כספי בגלל טיסות שלא יצאו בזמן הנקוב על הכרטיס:

  • הקדמת טיסה - ביותר מ - 5 שעות;
  • דחיית טיסה - בטווח שבין 2 - 8 שעות;
  • ביטול טיסה - חברת התעופה דחתה את הטיסה מעבר ל - 8 שעות;
  • שינוי תנאי הטיסה - העברת הנוסע למחלקה פחותה וכד';
  • חברת התעופה מסרבת להטיס - פעמים רבות במקרים של "אובר בוקינג" (Over Booking) 

מה אומר חוק טיבי על פיצוי איחור בטיסה?

על פי חוק טיבי, במקרה של איחור בטיסה, לפי מה שהוגדר לעיל, על חברת התעופה לתת: פיצוי על מזון, משקאות, אירוח בבית מלון, הסעה ושירותי תקשורת.

ובמקרים בהם הטיסה התעכבה מעבר ל - 8 שעות, והנוסע מוותר עליה - על החברה להשיב את התמורה או לספק לנוסע כרטיס חלופי או שובר זיכוי שווה ערך בתוקף לשנה.

 

מה זכאים לקבל במסגרת חוק טיבי?

  • כשמדובר על החזר כספי על חברת התעופה להחזיר את מלוא הסכום ששולם על כרטיס הטיסה כולל אגרות, היטלים, מיסים ותשלומי חובה אחרים,
  • או להציע לנוסע כרטיס חלופי לאותו יעד באותם תנאים והמועד חייב להיות בתיאום עם הנוסע,
  • או להציע לנוסע שובר זיכוי שתקף לשנה ויהיה בסכום כולל של הכרטיס שבוטל ואפשרות לממש אותו גם לגבי שירותים אחרים שהחברה מציעה.
  • אם הוא לא מומש, לתת את ההחזר הכספי בתום התקופה.

בסרטון: חוק טיבי - פיצוי וסיוע לנוסעים עקב עיכוב או דחייה בטיסה

 

השותפים שלנו